Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Amatérská jeskyně, setkání s Démony...

30.06.2008 21:47

Dojel jsem do krasu tradičně v pátek a na severu prostě nikdo. Plániváci odjeli do Slovinska na Kačnou jámu, Kuba měl odpolední, Holštejňáci si to odbyli minulý týden a u Němců prázdno. Ve Sloupě se potápění a pokračování v mapování nových objevů se posunulo opět o týden, přesto byla naplánovaná akce do Amatérské jeskyně, kde jsme se chtěli podívat na vodní stavy ve Sloupském koridoru a provést některé nové zájemce a dva hosty ze Slovenska. Nějaké ty fotky pořídit, někteří zkoušeli nová blesková světla, prostě udělat pohodovou akci. Řekl bych i po tom nekonečném bahnění kolem 8. sifonu i v jiných částech NSK a hektickém minulém týdnu konečně něco normálního...

V Amatérce jsme prošli koridorem až k Nultému sifonu, kde nás zastavila voda. Jinak mírně zvýšený stav skapové vody, i u Konve stála voda. Zpátky jsme šli přes Bludiště a Východní větví kolem Vývěru punkvy až k Macošskému sifonu. Fotky jsem dal tradičně na Rajče. Co jsem však chtěl říct. Poslední dobou se tak trochu častěji z různých důvodů dostávám mezi geology. To aj proto, že mě to jako věda zajímá, takže procházím různé odborné články a pod. Na stránkách Devonu jsem se dočetl informaci o korozi brček od Sandry Kejíkové a Petra Baráka a orientačně tam uvádí i důvody proč tomu tak je. Mají to napsané takovým tím pro mě pochopitelným způsobem. Jsou tam i fotky z Masarykova dómu těsně po objevu a nyní (fotky tam má Sandra). Určitě není první kdo na to poukazuje, už jsem dříve něco zaznamenal a viděl nějaké ty konfrontační fotografie. Prostě tam brčka zmizely, tuto situaci a její průběh nikdy nikdo moc zatím nepostřehl ani nijak nedokumentoval a přitom je to otázka jedné lidské generace.

Docela si začíním všímat, že v Amatérské jeskyni zvolna miznou speleotémy tvaru záclon. Přitom k tomu nemají moc důvodů. Jsou relativně bytelnější než brčka, Amatérka je hermeticky uzavřená, návštěvnost oproti Punkevkám nulová, sintry prakticky nejsou osvětleny a funguje to i tam, kam se běžně v Amatérce nechodí (Jižní část Bludiště). Ostatní speleotémy však nijak obsahově neubývají, nijak netrpí, nekorodují. Napadly mě nějaké souvislosti a asi o tom napíši něco neodborného časem ve Zprávách z krasu. Každopádně by byla škoda výzkum této situace prošvihnout.

Večer byla možnost setkat se s Démony na slavnostním 10. výročí u Rudického Větřáku. Démoni připravili pohoštění, tradičně narazili soudek Plzně a po setmění bylo nachystáno překvapení v podobě promítnutí historických obrázků ze svých akcí. Nějak jsem musel odjet, protože jsem tradičně pozapoměl spací pytel. V neděli jsem opět levitoval na střeše v Habrůvce. Víkend zakončený prací. Asi jí mám v týdnu málo...

- Strop nad Nultým sifonem. Malé sintry na frekventovaném místě (stoupající hladina, povodňové vody), uprostřed malá záclonka, přesto už koroduje.

- Rozlehlá chodba, série záclon pod nějakým baldachýnem.

- Kalcitový blok v Říceném dómu. Nekoroduje (kalcity korodují např. v Kalcitovém dómu NSK).

- Tohle není huba vetřelce, ale záclonka v Macošské chodbě. Za několik let si nikdo nevzpomene, že tam nějaká byla...

 

 

Franci, píši Ti sem, protože sem mohu dávat přílohu. Korozí krápníků se přerušovaně zabývám přes 15 let. Ono to vypadá, že v Amatérce ubývají záclony skoro před očima. Skutečnost je ale jiná. Jde o dlouhodobý proces. Posílám Ti fotku stejné záclony z roku 1988 a 2003. Myslím, že po 15 letech se prakticky nic nezměnilo na úbytku., alespoň okoskopicky. Koroze speleotém pravděpodobně vzniká v místech, kde speleotémy vysychají, nejsou živeny přesycenou skapovou vodou a vlivem rozdílů teplot, vlhkosti a proudění vzduchu na nich kondenzuje voda, která není logicky přesycena kalcitem, je to téměř destilka a ta je už vůči CaCO3 agersivní. Souhlasím se zveřejněním zaslaných fotek na Tvých stránkách, pokud bys to považoval za smysluplné

Zdravím Zajcoh