Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Kras, týden a vzkaz Učuspínám...

24.09.2008 11:45

Ve čtvrtek 18.9.08 jsem náhodou jel kolem Býčí skály a hnedka mě upoutal silný provoz okolo Jedovnického vývěru. Byli tu hasiči, příslušníci policie, jeskyňáři v overalech a filmové štáby. Hnedka si říkám, nějaká další potápěčská záchranka. Bylo to úplně autentické, dokonce u vývěru brumlalo nějaké čerpadlo. Zastavím, ptám se co se děje a vzápětí jsem byl vyhnán. Naštěstí jsem kus dál potkal Jirku S. a Igora J. kteří mi upřesnili, že se jedná o natáčení pohádky.

    Habrůvka je předskokem do krasu, tentokrát jsem uzavřel klempířskou a pokračoval dále na sever. Bohužel počasí se nevyvedlo, kras oblehla studená vlna s přeháňkami a chladným počasím. V NSK jsme jen sledovali vodní stavy a provedli nějaké technické práce. Večer byla jedna doprovodná akce, končící v neděli nad ránem. V neděli jsem měl v plánu zdokumentovat dvě jeskyně v Pustém žlebu a reportáž měla mít název: "Po stopách paleoúrovně..." Jeskyně jsem však nenašel díky příliš zarostlým stráním (což je možná dobře). Možná někdy příště, našel jsem aspoň jednu neočíslovanou jeskyni, kde bádají zatím jezevci.

Co ale dál. I v týdnu se dějí nové věci. Cavex se zvolna stěhuje do nových prostor. Už nebude vypadat jako klub (což možná bude škoda), ale jako regulérní prodejna otevřená celý den. Možná je v modě dam místo kalhotek nosit sedáky a prodejna se uživí. Neřeším to, to není můj problém. Je fajn, že opravdové speleověci tu budou dál. Když jsme tu, Cavex nabízí Speleoškolu v Polském Zakopaném. Jsou tu uvedeny jeskyně v přísně chráněné zóně Koscielisk a Polských Tater, kam mají problémy se dostat i sami Poláci, natož cizinci. Chcete-li exkurzi, není problém absolvovat speleoškolu. atd.

Jednu speciální speleoškolu jsem našel i jinde, možná to vyjde pro někoho lépe tady....Pak jsem konečně našel odkaz na knihu M. Audyho a její křest, je tady: A taky jsem našel velmi zajímavé stránky Krasových UČUSPÍN. Ano, čtete dobře a ještě lépe listujte. Po prohlídnutí fotek mě napadl jeden vzkaz:

VZKAZ UČUSPÍNÁM, ale i trampům a jiným podobným existencím....

Je dobře, že se o Moravský kras a jeho jeskyně zajímáte, protože kras je opravdu krásný a dovede učarovat nejenom jeskyňáře a vkaždém ročním období. Je hezké, že o své krasové činnosti píšete, fotíte a člověk je zběhlý co se tu vlastně děje. Nikdo vás nevyhazuje, nikdo vás do ničeho nenutí a nic nezakazuje, prostoru je tu dost. Lidé vždycky chodili po krasu a lomcovali s našimi jeskyními uzávěry a je potěšitelné, že nám to také kontrolujete a možná i tou častou návštěvností našich vchodů ubylo vloupaček do jeskyní a vylomených vstupů.

Blíží se zima a s ní kempování ve vchodech jeskyní, protože venku je dejme tomu chladno, deštivo a občas i sněhovo. Do jeskyně se natahá dřevo z krasových strání, rezervací a zapálí se romantický oheň. Možná se díky tomu udusí pár netopýrů, možná se "jen" probudí a odlétnou, ale to se pak zase nemusí dočkat jara a umřou stejně. Co je mi do nějakejch létajících krys žejo. On pohled do vařiče není tak romantický, ale ti živočiši mohou přežít, navíc na speleozákladnách občas praskají rozžhavená speleokamna a háčkách bimbají speleoklíče od jeskyní...nebere to prosím osobně, existují i slušní trampové, kteří to nedělají.

Co se děje jinde. Na speleo.cz obdržíte oficiální informaci o Valné hromadě. Na jeskyňář.cz zase mnoho dalších informací. Hodně příspěvků od Babické skupiny, řekl bych, že tam začala vkládat i svůj archív. Proč ne, místa je tam dost. Z ostatních příspěvků mě zaujala informace Dr. Skály o 9. Mezinárodním sympóziu o speleohistorii ALCADI, kromě jiného zde Dr. Skála upozorňuje, že Igor Harna ukázal velmi zdařilé fotografie z oblasti, která byla předmětem přednášky Dr. Urbana.

Na Kotě 1000 je informace o mezinárodná expedici na Kanin, zejména o Polských objevech tamtéž a Maďarských aktivitách. Něco jsem se dočetl i na stránkách Devonu. Na Plánivských stránkách je zase o nových objevech v Kačné jámě. Nemám zde všechny odkazy, neb tento měsíc odkazuji příliš mnoho a nemám místo. Není to příliš profesionální, ale informace ať jakákoliv je mi přednější. Veškeré české příspěvky jsou publikovány na SSS, včetně změn žebříčků největších Slovenských jeskyní a nejhlubších propastí....

To je tento týden vše, sledujte francimus...

Fotografie z NSK jsou zde: