Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Samosvorná kladka místo jumaru.

27.02.2008 11:14

O víkendu (17.2.2008) byl zájem o návštěvu Nového Sloupského koridoru. Navrhl jsem úplně záměrně tento termín a 10 ráno, protože jsem čekal, že se u toho bude i pěkně střízlivět. To se povedlo a odpoledne jsme do svých domovů odjížděli už použitelní. Byli se u nás podívat dva členové Babické skupiny, jiní jeskyňáři z různých důvodů nemohli. Tak jsme aspoň něco nafotili a podívali se do Velkého komínu. Při této akci se stala drobná nehoda, nebo spíše opomenutí součástky výstroje, o čem chci taky napsat.

Krtek zapoměl doma Crolla, tak jsem mu půjčil svůj a hodlal si zaimprovizovat. Byla to improvizace naprosto bezpečná, v podobné situaci se může ocitnout kdokoliv a jakkoliv. Chybějící croll jsem nahradil samosvornou kladkou, protože jsme nic jiného neměli. Dál jsem měl klasický jumar a na kotníku bogipse, což se nakonec ukázalo jako zásadní, bez kterého by systém fungoval s velkými problémy. Nevýhodou je ukotvení kladky, protože se musí od karabiny na deltě a z lana snímat celá. Jeskyňář je v poloze daleko od lana, není možnost být blízko a není možnost dělat dlouhé kroky, výsledný efekt jsou cca 20-25cm kroky ve visu. Na šikmých plochách systém funguje relativně dobře, ale ovšem pouze jen s kotníkovým blokantem, kladka neprokluzuje volně jako jumar, není na to stavěná. Nedovedu si však představit tuto sestavu doplnit o další provizorní prvek, např. tibloc, eventuelně z tohoto systému provádět něco jako záchranu.