Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Valná hromada ČSS, jak vzniká pomluva a Srnčí jeskyně

13.10.2008 10:55

Tento víkend se do Sloupu v Moravském krasu sjelo několik delégátů základních organizací z České republiky, aby vyjádřili vůli svých ZO na Valné hromadě. Hromada byla usnášeníschopná, program určovalo odstupující předsednictvo, organizační stránku VH skupina Tartaros tradičně bez chybiček a ve velkém stylu, moderování VH s přehledem Pavel Bosák. Oficiální stanovisko nového předsednictva a zprávu z valné hromady se určitě brzy dozvíte na nových a oficiálních stránkách ČSS.

Moje subjektivní pocity z Valné hromady. Došel jsem jako host, nikdo mi to nevyčítal. Odstupující předsednictvo přečetlo svou závěrečnou zprávu za celou společnost, stejně tak učinili zástupci komisí potápěčské, pseudokrasové a redakční rady. Závěrečnou řeč pronesl zástupce dozorčího sboru. Následovaly různé dotazy a připomínky. Nejvéce dotazů a připomínek padalo ohledně nového oficiálního webu ČSS a dotazů na hospodaření a pokladnu ČSS. Měl jsem z toho dojem, že předsednictvo o dobrovolnou práci členů v případě administrátorů webu prostě zájem nemá, stejně tak zájemci o výpis pokladního deníku, si mohou dojet do Prahy a dostanou ho. Není to problém, za úspěch či propad webu teď bude moci jen a pouze předsednictvo.

Já jsem měl dotazy dva a odpověď na ně. Absolventi speleologických kursů od firem doporučovaných ČSS budou mít stejné výhody jako jejich neabsolventi. Už jsme tu měli speleology prvních stupňů a nikdo neví dopředu co bude. Pak jsem se ptal, jak má vypadat oficiální žádost, kterou se mohu domoci svých práv člena ČSS, nebo když budu mít podezření, že někdo porušuje stanovy ČSS. Stačí kus papíru a poslat ho na adresu Dozorčího sboru, ale je lépe, když o to oficiálně žádá celá ZO. Zda bude žádost někdo řešit jsem se nedozvěděl.

Následoval oběd, poté se řešily návrhy na změny stanov a korespondenční hlasování. Mnoho návrhů nevzešlo, protože o změny se musí žádat časově hodně dopředu. K úpravě stanov nedošlo, protože je to velký problém, byla možnost se vyjádřit oficiálně ke korespondenčnímu hlasování. O logice tohoto výjmečného opravného prostředku jsem vážně zapochyboval po odsouhlasování vzniku dvou nových základních organizací. V korespondenčním hlasování byli prakticky všichni pro, fyzicky přítomní delegáti byli až na vyjímky proti, přičemž od korespondenčního hlasování uběhly asi dva roky. Asi bych bral jako charakterní se hlasování zdržet, pokud dotyčnou ZO neznám, nebo se nalézá na druhé straně republiky.

Tak byla vyloučena i ZO 6-31 Speleologická skupina Poustevník Marek. Je škoda že Milan nepřišel se aspoň obhájit, cenu to mělo a předsednictvu tím ubylo práce s řešením malůvek v jeskyních. Byly také vydány ocenění předsednictva za zásluhy a čestná uznání a přijati byli i noví zasloužilí členové ČSS. Dál se odsouhlasovaly nové směry a činnost ČSS. Novému výboru bylo naděleno do vínku pořádání mezinárodního kongresu v roce 2013. Odstupujícímu výboru bylo uděleno absolutorium a následovaly korespondenční volby předsedy (přímá volba), do nového předsednictva a do dozorčí rady.

Staronový předseda ČSS je Zdeněk Motyčka, zvolen z jediného navrhovaného kandidáta, šestičlenné předsednictvo a dva náhradníci z 10-ti kandidátů a tříčlenný dozorčí sbor ze tří kandidátů. Z toho vyplývá, že se moc lidí do předsednictva nehrne a kdo se napsal, měl velkou šanci být zvolen. K tomu bych chtěl dodat. Mě delegovala (a zapsala) do předsednictva i do dozorčí rady Babická skupina. Tímto Babické skupině děkuji za důvěru a morální podporu. Dozvěděl jsem se to asi 14 dní předem a mám radost z počtu hlasů, které mi delegáti dali (rovněž děkuji) a z toho, že jsem nikoho k hlasování nepřemlouval. Tím pádem vznikly drobné komplikace a dvojí hlasování kvůli mě, za což ale nemůžu.

Po volbách byla formálně Valná hromada rozpuštěna a sešlo se nové předsednictvo a v plném počtu. Všechno je jednou poprvé, tak jsem se zůčastnil také. Můj první dojem byl, že členů předsednictva není šest, ale sedm. Řešilo se především budoucí speleofórum, nebyl čas po dlouhém dni na nic jiného. Snad jen dlouhým jednáním a únavou je omluvitelný krok nového předsednictva v rozhodnutí ve velmi krátkém termínu nechat od ZO opravit závěrečné zprávy za uplynulé období, toto znovu vytisknout a rozeslat skupinám do archívu. Asi je to krok povinný, ale nikdo to nebude ani číst, natož dělat. Ta samá závěrečná zpráva vyjde jako obsah nejbližšího Spelea. Peněz je dost a členové mají právo na informace.

Jak vzniká nechutná pomluva. Po ukončení všech jednání jsme si jako normální lidé sedli k pivu na kus řeči. Vůbec jsme nebyli ožralí a u následující situace bylo pár lidí. Někdy pozdě mi ve velmi čistém úmyslu chtěl Máca ukázat jeden konkrétní hlasovací lístek. O bedně na boty volně pohozené kdesi v sále na stole jsme si právem mysleli, že se jedná o hlasovací urnu s konkrétním lístkem. Jejímu otevření zabránila Veronika Vlčková a Pavel Bosák nám rozumně a s klidem vysvětlil, že je nemožno se do krabice podívat, neb je hlasování uzavřeno a lístky jsou určeny k archivaci. Oba jsme to s Mácou akceptovali. Nechci to dotahovat do absurdna, krabice s tak vzácným obsahem měla být asi dávno zalepena a uklizena, kdyby ji chtěl třeba nějaký horlivý pořadatel hodit do popelnice jako odpadek sám.

Ráno jsem zaslechl nechutnou pomluvu, že Máca leze Veronice do kabelky. Jsem si jistý, že jsem se nepřeslechnul. Z tohoto nechutného činu bych měl být obžalován i já, neb jsme u té krabice stáli oba. Lež má krátké nohy a s pravdou se nejdál dojde. Prohlašuji, že ani já, ani Máca nejsme úchylní a dámské kabelky nás vůbec nezajímají. Navíc dotyčná kabelka ležela na židli asi pět metrů jinde.

Po nechutném ránu následoval velmi krásný a akční den. I když bylo pošmourno oproti sobotě, kdy jsme sluníčkový den proseděli na Valné hromadě. Navštívili jsme jeskyni a propast Srnčí v Ostrovském žlebu. Je to lokalita ZO 6-10 Hluboký závrt a je v konzervaci. Akci dám později do jiné kolonky, zpráv z krasu, nebo techniky. Do techniky proto, že jsme zaznamenali úžasně korodující duralovou karabinu. To je relativně normální, ale v takové pozici, že by mohla přispět k objasnění tohoto úkazu.

Takže fotky jsou na rajčeti, obrázky přibudou večer. Hodně lidí se mě ptalo, jestli skonči francimus, když jsem oficiálně v dozorčím zboru ČSS. francimus neskončí, bude fungovat v podobných intencích dále. Jsou to moje stránky, ne předsednictva, ani skupiny. Nechci nikoho napadat, protože mi nikdo nic neudělal. Věci, nad kterými se právem pozastavuji tu určitě budou dál.

Šupinová koroze karabin v Srnčí jeskyni: